Kína-szindróma a konyhában

kinaikonyha2

A kínai konyhában leginkább húsételeket, főleg sertéshúst és szárnyast fogyasztanak, önállóan, vagy rengeteg zöldséggel keverve. Szeretik a halakat és a rákféleségeket is.  Étkezésükből szinte teljesen hiányzik a szénhidrát; a kenyérfélék, a cukrozott, krémes sütemények, sőt még a rizs is, mert ez utóbbit a szegények eledelének tartják. (A szegényebbek viszont, többnyire csak rizst esznek, hús nélkül, ami önmagában fogyasztva szintén nem hízlal.) De nem szerepel az alapvető hozzávalók között a liszt és a cukor sem. Így szinte kalóriamentesen étkeznek, amelyre még rásegít a zsírégető hatású erős fűszerezés (koriander, gyömbér, chili).

kinaikonyha

Hogyan alkalmazd?

Szárnyasok és zöldség: Egyél könnyű szárnyast, halat, párolva, vagy wokon rövid idő alatt megpirítva, önmagában, vagy zöldség körítésében.
Kevés szénhidrát: A főfogásokhoz a zöldséget fogyassz, ropogósra készítve. Kerüld a kenyér és a finomított cukor fogyasztását.
Fűszerezz bátran: A kínai ételek zsírégető hatású fűszerezése szinte csodákat művel. Egyél kínai módra csípős, fűszeres és édes-savanyú ételeket. Fedezd fel a fokhagyma, gyömbér, chili, koriander ízét.
Nassolásra gyümölcs: Ha hiányzik az édesség, akkor ritkán, de megengedhetsz magadnak egy kisebb adag “light ” gyümölcshabot, vagy sült banánt, esetleg sült ananászt vagy almát.

Mire figyelj, ha diétázol?

Számold a kalóriát: A súlycsökkentés időszakában, egy-egy főétkezés ne tartalmazzon többet 400 kalóriánál.
Mozdulj! Iktass be valamilyen mozgást minden napra. Ez lehet bármilyen relaxáló-lazító mozgásforma (taj csi, jóga,) vagy akár séta, biciklizés a parkban, ahogy azt a kínaiak is csinálják.
Desszert nélkül: Tulajdonképpen a hagyományos kínai konyhában nem ismerik a desszert fogalmát. A főfogás után általában gyümölcstálat kínálnak fel. Néha elfogyasztanak egy-egy falatnyi apró süteményt főleg tízóraira, vagy uzsonnára, a fő étkezések között.
Naponta igyál meg 2 liter folyadékot, szénsavmentes ásványvíz, zöld tea és gyümölcslevek formájában.

Egy napos mintaétrend a Kínai-diétához:

Reggeli: egy csésze tojásos rizs, zöld tea kinaikonyha3

Tízórai: aprósütemény, vagy friss gyümölcs

Ebéd: Rizstészta szingapúri módra
(Piríts meg kevés apróra vágott csirkemellet, vöröshagymát, fokhagymát, add hozzá a forró vízben megpuhult rizstésztát, locsold meg egy-két evőkanál csirkealaplével és szójaszósszal. Hagyd hogy a szószt a tészta magába igya, reszelj bele kevés gyömbért, és szórd meg karikára vágott újhagymával.)

Uzsonna: bambuszrügy parajjal
(Forró wokban rövid idő alatt pirítsd meg a lecsepegtetett bambuszrügyet és 30 dkg parajlevelet. Ízesítsd felszeletelt fokhagymával, chilivel, egy csipetnyi őrölt fahéjjal. Öntsd fel 3 deci zöldséglével, egy-egy kiskanál szójaszószal, mézzel. Főzd néhány percig, amíg a lé nagy része elpárolog.)

Vacsora: marhahús zellerrel
( 10 dkg marhafilét vágj fel vékony csíkokra keverd össze szójaszósszal, keményítővel és rizsborral (1-1 evőkanál). Forró wokban, kevés olajon süsd 2 percig, adj hozzá csíkokra vágott angol (szárzellert) zellert és zöld húsú paprikát. Reszelj rá friss gyömbért. Újabb egy perc alatt pirítsd össze a hússal.

-de-

Kapcsolódó cikkek:

5 egészségtipp a konyhából

Csökkentsd a testsúlyodat japán-diétával