Már kapható a Fahéj magazin

Gasztronómiai újságokban nincs hiány, tucatjával hevernek az újságos standokon, de mégis lehet valami újdonsággal kitörni a sokféle magazin közül. Hogy mivel is, mondjuk egy csipetnyi fűszerrel, amit hívhatunk akár fahéjnak is, kisbetűvel, mint egy egzotikus pikáns aromájú fűszer, vagy, mint Fahéj, egy néhány hónapja megjelent új, design -  gasztronómiai , igényes kivitelű magazin.

A Lumen Kiadó gondozásában negyedévente megjelenő újságban egyedi dekor ötleteket, remekül megtervezett fotókat, és izgalmas gasztronómiai írásokat találunk. A magával ragadó igényes képi világért és az újsága kül- illetve beltartalmáért Csigó Zita „felel”.  Zita fotográfus, számos könyv  és magazin fotó-, és reklámanyagait készítette már el , külföldre is.
Hogyan jött a magazin indításának ötlete?
-Évek óta foglalkozom gasztrofotózással  – válaszol Csigó Zita, az újság vezető szerkesztője.  – Az utóbbi időben ezek a munkáim kerültek túlsúlyba (könyvek, magazinok, reklámfotók), olyannyira hogy a stúdióm is egyre inkább gasztrofotózásra specializálódott. A műteremből tálalókonyha nyílik, ahol a szakácsaink, gasztronómiai szakembereink tudnak dolgozni, megszámlálhatatlanul sok gasztrós kellékem van. Az utóbbi időben szerencsére a magyar közönség is egyre nyitottabbá vált az igényes gasztronómia iránt, érdekli a hagyományos receptek újragondolása, illetve kíváncsi az újdonságokra is. Dekortémákkal összekötött gasztromagazin még nincs nálunk (pedig külföldön számos példa van rá, hogy működőképes a dolog), ezt a piaci rést kihasználva indítottuk el a Fahéjt.

Hogyan tud kikapcsolódni, nyaralni egy gasztrofotós, stylist, gasztro újság szerkesztője? Egy-egy utitéma azért visszaköszön a magazinban, nem?
- Ha nem szakmai útra megyek külföldre/belföldre, akkor nem viszek profi felszerelést. Ezt a szabályt saját magamnak hoztam, ha nálam lenne a fél stúdió, biztosan egy pillanat alatt munkává válna a pihenés, ahogy magamat ismerem. Ötleteket viszont persze, hogy gyűjtök, ezekből a későbbiekben sok-sok inspirációt nyerünk a munkatársakkal. Készülnek “munkafotók”, egy-egy ismeretlen ételről, specialitásról kikérdezem a helyieket. Dekor-téren is rengeteg ötletet lehet más országokban gyűjteni, ami szintén beépíthető a mi látásmódunkba.
Nem titok: a több száz darabos kellékkészletem sok darabja külföldről származik. Volt már rá példa, hogy Cannes-ból hazafelé zörögtek az új tányérok a csomagtartóban, de olyan is akadt, hogy egy olasz kisváros szupermarketében akadtam rá 1,5 €-ért olyan poharakra, amilyeneket kb. egy éve kerestem már mindenfelé. Így persze ezek is utaztak velem haza – az összes színben. Magazinokból, könyvekből is mindig bevásárolok, így összességében elmondható, hogy a jó pár gasztro-pluszkiló alap nálam hazafelé.

Fűszerezés
A névválasztásnál  egy dologban biztosak voltak:  nem szerették volna, ha a címben szerepel a gasztronómia vagy a konyha szó. Az ötletbörze során hamar a fűszerek felé orientálódott a csapat.
-Olyan magazint szerettünk volna, ami negyedévente kicsit “megfűszerezi” a hétköznapokat. – magyarázza Zita – Fontos volt, hogy közismert, könnyen érthető, “fülbemászó” legyen, és persze nem hagytuk figyelmen kívül a szakmai szempontokat sem: az alcímmel (Gasztronómia. Design. Gasztrodesign.) együtt jól mutasson headline-ként, lehessen, lehessen logóként használni szükség esetén.

Magyar fakanál és tollforgatók
Az albumszerű Fahéjban nincsenek szoros értelemben vett állandó rovatok, vannak viszont visszatérő témák. Egyik fő irányelvük a szezonalitás – receptek és dekoranyagok terén is.
Minden lapszámba készül például gyerekeknek szóló anyag, illetve gondolnak a táplálék-intoleranciával, ételallergiával élő olvasókra is (számukra az Ételallergia Online készít szezonális tartalmakat).
- Tartjuk azt az arányt, hogy a magazinban kb. 70%-ot képviseljenek a receptek, a maradék 30%-on pedig a dekoranyagok és cikkek osztozzanak.  Fontosnak érezzük, hogy gasztrós területeken alkotó magyar művészeket is bemutassunk egy-egy lapszámban.  Csak magyar szakemberekkel dolgozunk. Nem használunk archív képeket, minden recept és fotó a Fahéjnak készül. A receptek kipróbáltak, nem használunk nehezen beszerezhető alapanyagokat (ill. adunk ötletet a helyettesítésre). A dekoranyagoknál is törekszünk arra, hogy látványos, de könnyen kivitelezhető ötleteket adjunk.
Az egységes képi világ megteremtése céljából a magazin valamennyi fotóját Zita készíti stylinggal együtt. Ez hatalmas munka, az eredményen viszont szépen látszik az egységesség és letisztultság.


Ha kíváncsi vagy te is az újságra lapozz bele az őszi számban, amely már kapható az újságárúsoknál.

-de-

Categories: Design

Tags: , ,